Informații utile carduri
Teste Comparative - Servicii financiare
Teste Comparative - InfoCons este o platformă ce își propune să aducă în atenția consumatorilor români, atât din țara cât și din străinătate, toate caracteristicile produselor și serviciilor aflate la vânzare pe piața din România.
Secțiunea Servicii financiare este pusă la dispoziție cu sprijinul Finzoom! Misiunea FinZoom este de a împuternici milioane de consumatori să ia decizii bine informate cu privire la finanțele lor personale, decizii responsabile la achiziționarea de produse financiare.
Acceseaza Teste Comparative - Servicii financiare
Exemple de tranzactii nejustificate
Constaţi că din contul dvs. a fost debitată de două ori aceeaşi sumă pentru o singură operaţiune.
Este posibil ca operatorul economic sau banca să fi făcut o greşeală, procesând aceeaşi plată de două ori.
Contactează banca sau operatorul economic şi prezintă chitanţa aferentă tranzacţiei; suma ar trebui să fie virată în contul tău.
Constaţi că cineva face plăţi în numele tău, dar cardul se află încă în posesia ta.
În acest caz eşti fie victima unei fraude prin utilizarea unui card contrafăcut în care datele de pe banda magnetică a cardului tău sunt copiate electronic pe un alt card, fie victima unei fraude fără utilizarea vreunui card, cum se întâmplă în cazul tranzacţiilor la distanţă, când numai datele tale sunt utilizate.
Contactează imediat emitentul cardului şi explică problema.
Precautii
- Asigurarea securităţii cardului bancar este esenţială. Respectarea câtorva reguli simple te vor ajuta să eviţi necazurile.
- Învaţă pe dinafară codul PIN şi fii atent la să nu te observe cineva când îl introduci.
- Ţine-ţi întotdeauna cardul într-un loc sigur şi verifică în mod regulat că este încă acolo. Nu-ţi lăsa niciodată cardurile la muncă sau în maşină. Nu le pune lângă obiecte metalice (chei, monede etc.) deorece acestea pot deteriora banda magnetică.
- Notează numărul la care poţi suna în caz de pierdere sau furt, precum şi numărul cardului.
- Păstrează toate chitanţele tranzacţiilor efectuate până când verifici extrasele de cont. Contestează imediat în scris orice operaţiune ilegală.
Răspunderea pentru utilizarea frauduloasă sau neautorizată a cardului de debit/credit
Până la momentul contestării, vei răspunde pentru toate operaţiunile efectuate şi vei suporta toate pierderile aferente acestor operaţiuni, dar numai până la limita echivalentului în lei a sumei de 150 euro, la cursul anunţat de BNR pentru ziua în care s-a efectuat operaţiunea frauduloasă.
Acest plafon nu se aplică dacă se dovedeşte că ai acţionat cu neglijenţă (ex: ai scris codul PIN pe spatele cardului) sau în mod fraudulos.
Începând din momentul anunţării emitentului, nu vei mai răspunde pentru nicio pierdere suferită.
De asemenea, nu vei răspunde nici înainte de anunţare, nici după în situaţia în care cardul a fost utilizat fără prezentarea fizică sau fără identificarea sa electronică (cod PIN, coduri de acces).
Contestarea unei tranzacţii
Poţi face o contestaţie în cazul în care cardul a fost pierdut, furat, utilizat fraudulos.
Nu te poţi opune unei plăţi în cazul unui litigiu cu un operator economic pentru nerespectarea termenului de livrare sau pentru un produs cu defect.
Ce trebuie să faci?
- informează banca imediat prin telefon,
- confirmă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire aceasta reclamaţie,
- depune o plângere la poliţie.
Retragerea de numerar în străinătate
Pentru statele din afara zonei euro, cursul de schimb aplicabil este cel din ziua în care tranzacţia a fost confirmată şi nu cel din ziua în care a fost făcută.
Mai mult, banca îţi poate opri, din cont, un comision pentru fiecare operaţiune efectuată.
Şi în statele din zona euro ţi se poate percepe un comision.
Dar valoarea acestuia trebuie să fie aceeaşi, indiferent că retragerea a fost făcută pe teritoriul naţional sau într-un alt stat din zona euro.
Retragerea de numerar de la distribuitoarele de numerar/ATM-uri
- Verifică dacă automatul funcţionează, apoi introdu cardul după cum indică săgeata.
- Tastează codul PIN, la adăpost de privirile indiscrete.
- Alege suma dorită.
- Solicită o chitanţă de care vei avea nevoie pentru a afla situaţia contului.
Atenţie: nu o lăsa acolo, deoarece conţine anumite detalii bancare care te privesc şi care ar putea fi utilizate pentru comiterea unor fraude. - Nu uita să îţi iei cardul din automat.
- Ia banii şi verifică suma care ţi-a fost eliberată.
Cardul ţi-a fost refuzat de automat:
- Fie ai trecut peste plafonul autorizat.
- Fie cardul tău este defect şi trebuie să soliciţi unul nou.
Cardul a fost “înghiţit” de automat:
- Fie cardul a expirat.
- Fie ai tastat de prea multe ori greşit codul PIN.
- Automatul este defect.
Prezintă-te la agenţia bancară de care aparţine automatul: cardul îţi va putea fi restituit la prezentarea unui act de identitate.
Nu ai primit suma solicitată: Informează atât banca deţinătoare a automatului, cât şi banca ta despre apariţia incidentului prezentând chitanţa emisă.
Ce Comisioane Practica Bancile la Cardurile de Debit
25.08.2015 / Sursa: finzoom.ro
De la 0 la 28 lei pentru emiterea unui card de debit standard, 0 la 72 lei comision de administrare anual, de la 0 la 0,25% din suma retrasa – pentru retragerea de numerar de la bancomatele proprii si de la 0 lei la 1 euro pentru interogarea soldului la bancomat / ATM, bancile din Romania practica diverse comisioane pentru cardurile de debit.
Comision zero pentru retragerile de numerar la bancomatele proprii practica de exemplu Banca Transilvania si Libra Bank la cardurile standard, iar celelalte banci doar la cardurile de pensii / salarii oferite consumatorilor.
In cazul bancomatelor altor banci, comisionul este de 0,5-1%, procente peste care se adauga intre 2,5 si 6 lei. Cele mai mari comisioane le au primele doua banci din sistem (BCR si BRD) care au si numarul cel mai mare de bancomate.
Banca poloneza Idea Bank (fosta RIB) s-a lansat pe piata cu o promotie valabila pana la sfarsitul anului, la propriile carduri de debit: 0% comision de retragere numerar de la orice bancomat, din tara si strainatate (cu conditia incasarii salariului la Idea Bank, de peste 1500 lei sau cumparaturi cu cardul lunare de peste 750 lei direct la comerciant).
De asemenea, interogarea soldului la bancomat porneste de la zero si ajunge la 50 bani la propriul bancomat al bancii emitente a cardului, sau 1 EUR (echivalent in valuta contului) la bancomatul altor banci.
Comisioanele sunt mult mai mici, chiar zero in cazul pensionarilor si cardurilor de salarii (in functie de conventiile semnate de fiecare companie cu banca).

- Comparati ofertele bancilor in functie de toate comisioanele aferente cardurilor de debit (emitere, tranzactii curente, administrare lunara, anuala, inchidere card)
- Retrageti bani pe cat puteti de la propriile bancomate ale bancii care v-a emis cardul
- Folositi cardurile la cumparaturi, nu la retrageri de numerar. Toate bancile practica comision zero la cumparaturi cu cardul
Comisioane de eliberare numerar la bancomat (ATM) practicate de primele sapte banci (in functie de active):
Fata de luna martie, modificari de comisioane s-au inregistrat la Raiffeisen: de la 0.5%+2.5 lei la 1% + 3 lei la ATM alte banci din tara si a fost introdus comisionul de interogare sold la bancomatul altei banci. De asemenea, Banca Transilvania a introdus interogare sold la propriul ATM.
Comisioane de emitere si administrare card de debit standard